S2 3/6 Maartje van der Meij (Performance Coach) over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen.

S2 Martijn Mulder (live onderzoeker) over wat de wetenschap jou als artiest kan leren over live optreden.


Waarom gaan we eigenlijk naar concerten? Op welke drie manieren beleven mensen concerten? Waarom werken spontane momenten tijdens concerten zo goed? En hoe helpen deze inzichten jou om van je optreden een ervaring te maken?


In deze eerste aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches hebben we het over wat je als artiest kunt leren van de wetenschap. Dat doen we met live onderzoeker
Martijn Mulder.


Martijn doet onderzoek naar livemuziek binnen het project
POPLIVE aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij onderzoekt hoe podia en festivals werken, hoe livemuziek in Nederland zich ontwikkelt, waarom mensen concerten en festivals bezoeken en hoe die bezoekers concerten beleven. Daarnaast werkt hij als hoofddocent Leisure & Events aan Willem de Kooning Academie Rotterdam, waar hij zich met name richt op bezoekersbeleving bij live-events. Martijn schreef het boek Leisure!, geeft advies over cultuursubsidies en zit in het bestuur van poppodium Mezz in Breda.


We bespreken waarom mensen eigenlijk naar concerten gaan, op welke 3 manieren bezoekers concerten beleven, hoe dat kan verklaren waarom mensen zo vaak door concerten heen praten of op hun telefoon zitten, waarom spontane momenten in shows zo goed werken en natuurlijk hoe al deze inzichten jou als artiest kunnen helpen om jouw ultieme live ervaring te maken.


Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website www.thelivecoaches.nl/podcast/martijn-mulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!


Ready? Let’s go!


The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenbur

Maartje van der Meij

S2 AFLV 3 Maartje van der Meij (Performance Coach) over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen. Hoe kom je erachter welke performance-stijl bij je past? Hoe neem je de controle op het podium? En hoe oefen je kwetsbaarheid?


In deze derde aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches hebben we het over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen en hoe je beter kunt worden in je performance op het podium. Dat doen we met performance coach, actrice en theatermaakster:
Maartje van der Meij.


Maartje studeerde in 2016 af aan de
Academie voor Theater in Tilburg en werkte sindsdien als performance coach voor onder andere de Rockacademie en Conservatorium Tilburg.

 

In haar samenwerkingen is ze bevlogen met een serieus en eigenwijs randje en zoekt ze graag de balans tussen mooi en essentieel. Verder maakte ze verschillende voorstellingen met muzikanten die de scheidingslijn tussen acteur en muzikant, en echt en nep onderzoeken.

 

We bespreken hoe je als artiest de controle kunt nemen, hoe je erachter komt of iets bij je past, hoe je kwetsbaarheid kunt oefenen, dat een boodschap echt niet altijd zwaar hoeft te zijn en nog heel veel meer.


Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website www.thelivecoaches.nl/podcast/martijn-mulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!


Ready? Let’s go!


The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenburg

Maartje van der Meij

S2 AFLV 3 Maartje van der Meij (Performance Coach) over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen. Hoe kom je erachter welke performance-stijl bij je past? Hoe neem je de controle op het podium? En hoe oefen je kwetsbaarheid?


In deze derde aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches hebben we het over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen en hoe je beter kunt worden in je performance op het podium. Dat doen we met performance coach, actrice en theatermaakster:
Maartje van der Meij.


Maartje studeerde in 2016 af aan de
Academie voor Theater in Tilburg en werkte sindsdien als performance coach voor onder andere de Rockacademie en Conservatorium Tilburg.

 

In haar samenwerkingen is ze bevlogen met een serieus en eigenwijs randje en zoekt ze graag de balans tussen mooi en essentieel. Verder maakte ze verschillende voorstellingen met muzikanten die de scheidingslijn tussen acteur en muzikant, en echt en nep onderzoeken.

 

We bespreken hoe je als artiest de controle kunt nemen, hoe je erachter komt of iets bij je past, hoe je kwetsbaarheid kunt oefenen, dat een boodschap echt niet altijd zwaar hoeft te zijn en nog heel veel meer.


Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website www.thelivecoaches.nl/podcast/martijn-mulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!


Ready? Let’s go!


The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenburg


Maartje van der Meij

S2 AFLV 3 Maartje van der Meij (Performance Coach) over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen. Hoe kom je erachter welke performance-stijl bij je past? Hoe neem je de controle op het podium? En hoe oefen je kwetsbaarheid?


In deze derde aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches hebben we het over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen en hoe je beter kunt worden in je performance op het podium. Dat doen we met performance coach, actrice en theatermaakster:
Maartje van der Meij.


Maartje studeerde in 2016 af aan de
Academie voor Theater in Tilburg en werkte sindsdien als performance coach voor onder andere de Rockacademie en Conservatorium Tilburg.

 

In haar samenwerkingen is ze bevlogen met een serieus en eigenwijs randje en zoekt ze graag de balans tussen mooi en essentieel. Verder maakte ze verschillende voorstellingen met muzikanten die de scheidingslijn tussen acteur en muzikant, en echt en nep onderzoeken.

 

We bespreken hoe je als artiest de controle kunt nemen, hoe je erachter komt of iets bij je past, hoe je kwetsbaarheid kunt oefenen, dat een boodschap echt niet altijd zwaar hoeft te zijn en nog heel veel meer.


Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website www.thelivecoaches.nl/podcast/martijn-mulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!


Ready? Let’s go!


The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenburg

Beluister hier S2 Aflv 3 met Maartje van der Meij over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen

In de aflevering 'S2 Maartje van der Meij' hebben we het over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen en hoe je beter kunt worden in je performance op het podium. Dat doen we met performance coach, actrice en theatermaakster: Maartje van der Meij.


We bespreken hoe je als artiest de controle kunt nemen, hoe je erachter komt of iets bij je past, hoe je kwetsbaarheid kunt oefenen, dat een boodschap echt niet altijd zwaar hoeft te zijn en nog heel veel meer.


Veel luisterplezier!

Beluister hier S2 Aflv 3

met Maartje van der Meij over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen

In de aflevering 'S2 Maartje van der Meij' hebben we het over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen en hoe je beter kunt worden in je performance op het podium. Dat doen we met performance coach, actrice en theatermaakster: Maartje van der Meij.


We bespreken hoe je als artiest de controle kunt nemen, hoe je erachter komt of iets bij je past, hoe je kwetsbaarheid kunt oefenen, dat een boodschap echt niet altijd zwaar hoeft te zijn en nog heel veel meer.


Veel luisterplezier!

Beluister hier S2 Alfv 3

met Maartje van der Meij over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen

In de aflevering 'S2 Maartje van der Meij' hebben we het over hoe je als artiest een visie op je performance kunt ontwikkelen en hoe je beter kunt worden in je performance op het podium. Dat doen we met performance coach, actrice en theatermaakster: Maartje van der Meij.


We bespreken hoe je als artiest de controle kunt nemen, hoe je erachter komt of iets bij je past, hoe je kwetsbaarheid kunt oefenen, dat een boodschap echt niet altijd zwaar hoeft te zijn en nog heel veel meer.



Veel luisterplezier!

Show notes

[04:54] Wat is performance?


[06:59] We performen altijd


[12:18] Hoe kijkt Maartje naar een show? // wat Maartje zoekt in een show


[15:26] Verhaal over Tamino en je gezien voelen


[18:17] Een blik 


[20:10] waar Maartje als performance coach vaak aan werkt met artiesten / de dingen die veel-het meeste voorbij komen


  • Bewustwording (20:10)
  • Spanningsopbouw - verwachtingen (opwekken) (21:21)
  • Boodschap (23:31)


[26:43] Hoe Maartje is begonnen als performance coach en hoe ze werkt als performance coach


[30:10] Wat houdt artiesten tegen het optimale uit hun performance te halen?


[30:57] Hoe weet je of je ergens gewoon op moet oefenen of dat iets niet bij je past?


[34:20] Hoe kom je erachter wat je wilt qua performance als artiest?


[37:22] Hoe oefen je kwetsbaarheid?


[44:19] Hoe kom je erachter wat je wilt?


[45:41] Hoe integreer je jouw inspiraties in je eigen authentieke performance stijle


[52:53] Hoe wordt je als groep een front wat dezelfde boodschap of intentie uitstraalt?


[01:01:07] Moet je als artiest een boodschap hebben? 


[01:07:09] Je styling als artiest heeft invloed op hoe het publiek zich zal kleden wanneer ze je concert bezoeken


[01:08:50] Wat is een concert?

Show notes

[04:54] Wat is performance?


[06:59] We performen altijd


[12:18] Hoe kijkt Maartje naar een show? // wat Maartje zoekt in een show


[15:26] Verhaal over Tamino en je gezien voelen


[18:17] Een blik 


[20:10] waar Maartje als performance coach vaak aan werkt met artiesten / de dingen die veel-het meeste voorbij komen


  • Bewustwording (20:10)
  • Spanningsopbouw - verwachtingen (opwekken) (21:21)
  • Boodschap (23:31)


[26:43] Hoe Maartje is begonnen als performance coach en hoe ze werkt als performance coach


[30:10] Wat houdt artiesten tegen het optimale uit hun performance te halen?


[30:57] Hoe weet je of je ergens gewoon op moet oefenen of dat iets niet bij je past?


[34:20] Hoe kom je erachter wat je wilt qua performance als artiest?


[37:22] Hoe oefen je kwetsbaarheid?


[44:19] Hoe kom je erachter wat je wilt?


[45:41] Hoe integreer je jouw inspiraties in je eigen authentieke performance stijle


[52:53] Hoe wordt je als groep een front wat dezelfde boodschap of intentie uitstraalt?


[01:01:07] Moet je als artiest een boodschap hebben? 


[01:07:09] Je styling als artiest heeft invloed op hoe het publiek zich zal kleden wanneer ze je concert bezoeken


[01:08:50] Wat is een concert?


Show notes

[04:54] Wat is performance?


[06:59] We performen altijd


[12:18] Hoe kijkt Maartje naar een show? // wat Maartje zoekt in een show


[15:26] Verhaal over Tamino en je gezien voelen


[18:17] Een blik 


[20:10] waar Maartje als performance coach vaak aan werkt met artiesten / de dingen die veel-het meeste voorbij komen


  • Bewustwording (20:10)
  • Spanningsopbouw - verwachtingen (opwekken) (21:21)
  • Boodschap (23:31)


[26:43] Hoe Maartje is begonnen als performance coach en hoe ze werkt als performance coach


[30:10] Wat houdt artiesten tegen het optimale uit hun performance te halen?


[30:57] Hoe weet je of je ergens gewoon op moet oefenen of dat iets niet bij je past?

 

[34:20] Hoe kom je erachter wat je wilt qua performance als artiest?


[37:22] Hoe oefen je kwetsbaarheid?


[44:19] Hoe kom je erachter wat je wilt?


[45:41] Hoe integreer je jouw inspiraties in je eigen authentieke performance stijl?


[52:53] Hoe wordt je als groep een front wat dezelfde boodschap of intentie uitstraalt?


[01:01:07] Moet je als artiest een boodschap hebben? 


[01:07:09] Je styling als artiest heeft invloed op hoe het publiek zich zal kleden wanneer ze je concert bezoeken


[01:08:50] Wat is een concert?

Inspiratie

Links

Links

Hieronder vindt je een lijst van alles wat we bespreken in de podcast.

Klik op de term voor meer informatie.


Connect met The Live Coaches:

The Live Coaches: Instagram Website

Melanie Esther: Instagram - Website            

Vincent de Raad: Instagram - Website


Maartje van der Meij

https://www.maartjevandermeij.com/ 

https://www.instagram.com/maartvdm/ 

https://www.linkedin.com/in/maartje-van-der-meij-820178a2/?originalSubdomain=nl 


Academie voor Theater Tilburg

https://www.instagram.com/fontysdocerendtheatermaker/ 

https://fontys.nl/Studeren/Opleidingen/Docent-Theater.htm 


Rockacademie

ttps://www.instagram.com/rockacademie/ 

https://rockacademie.nl/ 

https://fontys.nl/Studeren/Opleidingen/Rockacademie-Muziek-Voltijd.htm 


Conservatorium Tilburg

https://fontys.nl/Studeren/Opleidingen/Music-Academy-of-Music-and-Performing-Arts.htm 

https://www.instagram.com/fontys.ampa/ 


Studio Pandora

https://studiopandora.nl/ 


TivoliVredenburg

https://www.tivolivredenburg.nl/studio/ 

       

Bindtekst (term)

https://walkingwithluc.com/2019/12/23/bindteksten/ 

https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/bindtekst


Eefje de Visser (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eefje_de_Visser 


Tamino (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Tamino_(musician)

https://www.instagram.com/taminoamir/


Paradiso (venue)

https://www.paradiso.nl/info/over-ons


The Live Coaches S1 3/10 PERFORMANCE: Titus Tiel Groenestege (Ronnie Flex, Wende, Fresku) over het communiceren van jouw verhaal op het podium (podcastaflevering)

https://thelivecoaches.nl/podcast-performance 

https://open.spotify.com/episode/2HCz0DV3jZkP3AqVNvQoX8?si=40c106a43e4c4e68


Tyler, the Creator (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Tyler,_the_Creator


Dua Lipa (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Dua_Lipa


Torre Florim (artiest)

​​https://www.instagram.com/torreflorim/ 


De Staat (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Staat_(band)


Madonna (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Madonna


David Bowie (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Bowie


Prince (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_(musician)


Rocco Hueting (muzikant)

https://www.instagram.com/roccojgh/ 


Witch Doctor (song)

https://www.youtube.com/watch?v=0ttGgIQpAUc


Shawn Mendes (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Shawn_Mendes 


Dubioza Kolektiv (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Dubioza_kolektiv


Kraantje Pappie (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kraantje_Pappie 


Harry Styles (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Styles


Lady Gaga (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Lady_Gaga

TLC - S2 - Maartje van der Meij - TRANSCRIPT


Maartje: [00:00] Het was heel geconcentreerd wel, een beetje timide. En als je dan met contrast speelt en hem dan even openbreekt en je publiek erbij betrekt, dan doen we het samen.

 

Vincent: [00:17] En dan word je dus gezien, als je het samen doet.

 

Maartje: [00:18] Ja.

 

Melanie Esther: [00:19] Aaw.

 

Maartje: [00:20] En dan ben ik het, dan ben ik heel okay met dat we als publiek één zijn. Want dat is wat je wil. Wij zijn met z'n allen nu één en wij zijn samen bij deze ervaring. En het doet ertoe. Wij doen ertoe met z'n allen nu.

 

Melanie Esther: [00:37] Hmmm. Door de artiest?

 

Maartje: [00:38] Ja, zoveel controle heb je over dat publiek.

 

Melanie Esther: [00:42] Ja, het is echt bizar eigenlijk.

 

Maartje: [00:44] Je kan je publiek bespelen op de meest subtiele manier. En dan is een blik alles.

 

Tune [00:52]

 

Hey!

 

Ik ben Vincent de Raad en ik ben Melanie Esther en wij zijn 'The Live Coaches.' Wij coachen artiesten in het vertalen van hun unieke verhaal naar een live ervaring op het podium. 

 

In onze podcast gaan wij in gesprek met experts van voor en achter de schermen uit de live muziekindustrie. We bieden je nieuwe kennis, inzichten en meteen toepasbare tips om van je optreden een ervaring te maken!

 

Check onze insta @thelivecoaches voor foto’s en video’s van alle voorbeelden die voorbijkomen en ga naar www.thelivecoaches.nl voor shownotes, transcripts en meer info over onze coaching en workshops.

 

Ready? Let’s go!

 

Vincent: [01:52] Leuk dat je luistert naar The Live Coaches. Dé podcast voor artiesten die van hun optreden een ervaring willen maken.

 

In ons eerste seizoen maakten we afleveringen over elk element van live. Die elementen delen we op in twee categorieën: sfeer en performance. Sfeer is hoe de ruimte waarin je jouw show geeft, voelt -- en performance is hoe jij als persoon jouw live belofte uitdraagt.

 

Je live belofte is wat jij je publiek wilt laten ervaren met je show. Dat kan een gevoel zijn of een gedachte, of beide. Performance is dus hoe jij dat gevoel of die gedachten als persoon teweegbrengt.

 

Dat kun je doen door een combinatie van drie elementen die er altijd zijn en waar je als artiest in elke situatie controle over hebt. Je bindtekst: wat je zegt en hoe je dat zegt, je houding en beweging, én je styling.

 

In eerdere afleveringen gingen we al op deze elementen in, maar omdat ze zó bepalend zijn voor de live ervaring wilden we hier ook dit seizoen opnieuw naar kijken. Dit keer vanuit een nieuwe hoek.

 

Dat doen we met performance coach, actrice en theatermaakster: Maartje van der Meij.

 

Melanie Esther: [03:06] Maartje studeerde in 2016 af aan de academie voor theater in Tilburg en werkte sindsdien als performance coach voor onder andere de Rockacademie en Conservatorium Tilburg.

 

In haar samenwerkingen is ze bevlogen met een serieus en eigenwijs randje en zoekt ze graag de balans tussen mooi en essentieel. Verder maakte ze verschillende voorstellingen met muzikanten die de scheidingslijn tussen acteur en muzikant, en echt en nep onderzoeken.

 

We bespreken hoe je als artiest de controle kunt nemen, hoe je erachter komt of iets bij je past, hoe je kwetsbaarheid kunt oefenen, dat een boodschap echt niet altijd zwaar hoeft te zijn en nog heel veel meer.

 

Geniet van dit vurige en veelomvattende gesprek met Maartje van der Meij.

 

Vincent: [04:01] Maartje van der Meij, welkom bij The Live Coaches.

 

Melanie Esther: [04:04] Welkom.

 

Maartje: [04:05] Dankjewel.

 

Vincent: [04:06] Kun jij om te beginnen jezelf even voorstellen? Wie ben je en wat doe je precies?

 

Maartje: [04:12] Mijn naam is Maartje van der Meij. Ik ben afgestudeerd docerend theatermaker en onderweg ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in muzikanten als mens, maar ook de ambacht, en probeer ik van alles uit om theater en muziek samen te voegen op manieren waarop het publiek denkt: oh, daar had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. En daarnaast regisseer ik een beetje en geef ik een beetje les en vind ik dat vooral heel erg leuk.

 

Vincent: [04:54] Wat is in jouw ogen performance?

 

Maartje: [04:57] Performance is jezelf presenteren aan iemand anders. En dat kan een groepje mensen zijn, dat kan één iemand zijn. Dat kan jezelf zijn voor de spiegel. En ik denk dat ik het fijn vind aan performance dat het interessant is om naar te kijken. En dat is heel breed. Want wat is interessant? Spanning is interessant, denk ik.

 

Vincent: [05:29] En wat maakt een performance spannend voor jou?

 

Maartje: [05:32] Dat ik niet weet wat er komt, of dat ik wel weet wat er komt, maar ik weet niet wanneer. Dat ik op het puntje van mijn stoel zit en denk: ik hoop heel erg dat dit nu gebeurt. Maar, het mooiste is denk ik wanneer jouw verwachting niet samenkomt met wat er gebeurt en dat je alsnog - hoe klein of groot ook - wordt weggeblazen door wat iemand jou presenteert. En dat kan een hele goede speech zijn, een moderne dans, een truc in het circus, I don't care. Maar laat me zien wat je aan het doen bent en verbaas me maar.

 

Vincent: [06:14] Dat loopt ook wel mooi over in het - in mijn volgende vraag. Er stond op mijn papiertje hier voor me, "wat is het doel van performance?" En dat zeg je nu ook al een beetje. Kun  je dat in een zin vatten, van wat, wat is het doel van performen?

 

Maartje: [06:26] Jezelf laten zien. En dat kan een versie van jezelf zijn, dat kan een gedachte van vroeger, ooit, lang geleden zijn, dat kan in het moment zijn. Ja, iets van jezelf presenteren, jeetje.

 

Melanie Esther: [06:48] We gaan meteen al lekker diep.

 

Maartje: [06:50] Ja

 

Vincent: [06:50] Ja toch?

 

Maartje: [06:50] Jezelf laten zien aan een publiek, hoe klein of groot ook. Met als doel iets teweegbrengen.

 

Melanie Esther: [06:59] En op wat voor manieren perform je dat dan? We hebben het nu over performance, maar wat is, wat zijn vormen om te performen? Hoe kun je dat doen met jezelf? Vanuit jezelf?

 

Maartje: [07:12] In elke discipline kun je iets performen. Als in: een vergadering leiden is ook performen. Wij zitten hier nu samen, dit is ook performen.

 

Melanie Esther: [07:23] Te performen.

 

Vincent: [07:25] Ja.

 

Maartje: [07:25] Ja.

 

Maartje: [07:26] Met een doel in je achterhoofd en. Daar werk je. Werken wij nu samen naartoe, maar als je dit in je uppie doet, ja dan doe je hetzelfde eigenlijk.

 

Vincent: [07:40] Ik denk waar jij ook op doelt Melanie, is hoe je praat, hoe je je houdt, hoe rechtop je zit of hoe je staat, hoe je beweegt, wat voor kleding je s ‘ochtends aantrekt bij hoe je je voelt. Ik denk dat wij alle drie heel bewust in een bepaalde outfit naar de studio zijn gekomen om misschien onszelf op een bepaalde manier te voelen zodat we lekker in onze performance zitten.

 

Maartje: [08:00] Sowieso.

 

Vincent: [08:01] Maar ook hoe het overkomt naar de rest van de van de wereld. Wij performen altijd als The Live Coaches. Jij bent kleurrijk en fleurig...

 

Melanie Esther: [08:09] Vandaag iets minder.

 

Vincent: [08:10] En patroontjes. Maar, nog wel bloemetjespatroon.

 

Melanie Esther: [08:12] Wel bloemetjeskleurtjes.

 

Vincent: [08:13] En ik ben effen en grijs en zwart

 

Melanie Esther: [08:17] Dat is Performance.

 

Vincent: [08:18] En die tegenstrijdigheid is performance ook, dat zegt iets over ons.

 

Melanie Esther: [08:22] Uhu.

 

Vincent: [08:23] Dus ik denk, was dat ook wat jij bedoelde?

 

Melanie Esther: [08:24] Ja nou ja, wij met The Live Coaches en hoe wij er natuurlijk ook mee bezig zijn, proberen we echt onderscheid te maken tussen performance en sfeer. En daarin is performance dat wat jij zelf kan doen om je live ervaring te maken, neer te zetten, een verhaal te vertellen. Een ervaringen, een gedachte. En daarin onderscheiden wij inderdaad beweging, styling en bindteksten noemen we het nu dus je communicatie, los van je lyrics. Dat is eigenlijk wat voor ons dus inderdaad performance is. Zie jij dat ook zo? Zijn die drie elementen performance voor jou?

 

Maartje: [08:56] Uh die zijn onderdeel van performance, zeker. Als ik voor de klas sta draag ik iets anders dan wanneer ik met mijn vriendinnen ga uiteten.

 

Melanie Esther: [09:05] Ja.

 

Maartje: [09:06] Ik presenteer mezelf op een bepaalde manier in verschillende situaties en dat doet iedereen. En dat is interessant. En eigenlijk die basisgegevens inderdaad die je net deelt zijn drie losstaande mechanismes die je kan inzetten om een boodschap teweeg te brengen.

 

Melanie Esther: [09:32] Zijn er volgens jou nog meer?

 

Maartje: [09:34] Goeie vraag. Je hebt hoe je eruitziet. Je hebt wat je zegt. Ik denk dat je ook hebt wat je niet zegt.

 

Vincent: [09:45] Is dat dan lichaamstaal?

 

Maartje: [09:46] Ja. Heel vaak. Wat we zeggen kan contrasterend werken met wat je ziet en daar zit spanning. En ik persoonlijk hou heel erg van spanning en ongemak. Dat moment dat je denkt: oh ja, gaan we nu een hand geven of ga ik die persoon knuffelen? Of gaan we dan twee zoenen doen of drie of… Wat doen we? Dan hebben we nog niks gezegd en we hebben al iets sfeerbepalends. En dat is interessant.

 

Vincent: [10:20] Waarom is het als artiest belangrijk om hierover na te denken?

 

Maartje: [10:23] Omdat je zoveel controle hebt over wat er gebeurt. Als artiest, heb je, nou ik weet niet hoeveel procent, maar laat ik zeggen 80% van de sfeer in handen. Ik bedoel, natuurlijk als er een dronken persoon in je publiek staat en die gaat in het midden van een mooi nummer superhard roepen, okay, heb je niet onder controle. Wat je wel onder controle hebt is: hoe ga ik hiermee om? En wat is de sfeer die ik al heb gezet? Als je met een band bent dan is dat een heel erge groepsverantwoordelijkheid vind ik. Maar je hebt alle touwtjes in handen.

 

Melanie Esther: [11:04] Dus eigenlijk hoe je omgaat met iemand die dronken in het publiek staat, dat is ook performance?

 

Maartje: [11:08] Sowieso.

 

Melanie Esther: [11:10] En spanning waarschijnlijk?

 

Maartje: [11:11] Heel veel spanning. [Allen lachen] En tuurlijk denk je dan in dat moment, als in het is mij nooit overkomen, maar in een theatervoorstelling gaat een telefoon af. Dat gebeurt. Mensen krijgen hoestaanvallen. Hoe irritant ook. Ja, kunnen die mensen ook niks aan doen. Maar, hoe ga je daarmee om?

 

Vincent: [11:30] Ja, en daar kun je dus van tevoren over nadenken en dan hoef je niet in dat moment soort van te zijn van 'oh, wat moet ik nu doen?'

 

Maartje: [11:35] Paniek.

 

Vincent: [11:36] Ja.

 

Maartje: [11:36] Ja.

 

Vincent: [11:37] Eigenlijk simpelweg ook - performance is natuurlijk heel erg de invloed die jij uitoefent op je omgeving. Maar er is ook een omgeving die invloed uitoefent op jou.

 

Melanie Esther: [11:45] Ja.

 

Maartje: [11:46] Sowieso.

 

Melanie Esther: [11:46] Ja, dit.

 

Maartje: [11:48] En dan hebben we het over Nederlands publiek, snap je? Het moeilijkste publiek ooit. Probeer

 

Melanie Esther: [11:53] How to handle?

 

Maartje: [11:53] Ja, probeer die maar eens stil te krijgen. Dus zeker oefen jij invloed uit op je publiek. Maar we hebben het hier over een moeilijk publiek. Andersom is dat ook zo. Hoe ga je daar mee om?

 

Melanie Esther: [12:11] Ja.

 

Vincent: [12:12] Misschien dat we later in dit gesprek ook nog meer antwoorden en terug dingen vinden, hierop - terugwegen vinden.

 

Maartje: [12:15] Dat lijkt me fijn.

 

Vincent: [12:18] Kun je ons meenemen in hoe jij kijkt en luistert? Dus jij gaat zitten of je gaat staan in een concertzaal. Waar kijk je naar? Waar let je op? Wat hoor je? Wat zijn de wat - wat zijn de dingen waar jij op focust of die jou het eerste opvallen?

 

Maartje: [12:36] Wat voor sfeer er gecreëerd is in de zaal voordat de band begint. En dan heb ik het even niet over een voorprogramma, maar meer over wat voor muziek draait er of is het stil? Is het een gespannen sfeer? Waar komt dat dan door? Of is het superchill of is iedereen heel erg excited?

 

Vincent: [12:58] Dus ook een gevoel in je lichaam eigenlijk. Hoe voelt - hoe voel ik me als ik hier nu ben?

 

Maartje: [13:02] Ja, en ik denk dat dat een hele grote graadmeter is. Hoe voel ik me? En wat? Wat doet dit met mij? In hoe ik werk. Dan kijk ik naar het podium, de opstelling. Wat kan ik verwachten? Gaat er iets onverwachts gebeuren? Kan ik dat al zien? Is er een decor? Bijvoorbeeld, Eefje de Visser die had een heel mooi gordijn.

 

Vincent: [13:29] Ja, een soort goud, rood, oranjekleurig gordijn.

 

Maartje: [13:31] Ja, goud, oranjig iets, iets. Dat bepaalt sfeer. Dus wat is er allemaal te zien? Wat is te horen? Hoe voel ik me daarbij? En hoelang laten ze me wachten? Dat is ook een ding.

 

Vincent: [13:47] Het is wel grappig, want we hebben het eigenlijk over Performance. Maar je komt dus binnen en dan gaat het nog heel erg over sfeer. Dus wat is de ruimte? Hoe voelt het? Hoe voel ik me? Die artiest komt het podium op. De show begint. Wat zie je dan? Wat zie je? Wat hoor je? Zijn er bepaalde dingen waar je op let of niet? Hoe is dat als jij naar iets kijkt?

 

Maartje: [14:11] Hoe gaan zij de controle nemen? Daar zoek ik naar. Hoe gaan zij ervoor zorgen dat - en het klinkt heel stom, maar hoe gaan zij ervoor zorgen dat ik niet verveeld raak?

 

Melanie Esther: [14:26] Ja. Zie je dat ook echt als de taak van de artiest?

 

Maartje: [14:30] Eén van de. Als publiek, als ikzelf in het publiek sta?

 

Melanie Esther: [14:37] Ja.

 

Maartje: [14:38] Dan wil ik wel graag. Dat het leuk is.

 

Melanie Esther: [14:42] En ja, je wilt vermaakt worden.

 

Maartje: [14:44] Heel graag.

 

Melanie Esther: [14:45] Ja. Wat zijn die andere taken?

 

Maartje: [14:47] Goed spelen. Spelplezier. En mag je dat altijd verwachten? Weet ik niet. Kom ik misschien nog op terug.

 

Melanie Esther: [14:57] Spelplezier?

 

Maartje: [14:58] Ja.

 

Melanie Esther: [14:58] Ja.

 

Maartje: [14:59] Wat nou als je een kutdag hebt? En je moet toch gaan spelen.

 

Melanie Esther: [15:03] Ja, of wat als het de performance is dat je geen plezier laat zien?

 

Maartje: [15:06] Ja.

 

Melanie Esther: [15:07] Dat kan natuurlijk ook.

 

Maartje: [15:08] Zeker, maar dan is het een vorm.

 

Melanie Esther: [15:09] Ja.

 

Maartje: [15:10] Dan is het een vorm. Wat is nog meer een taak? Ja, een goed product wegzetten waar je achter staat als artiest. En dat ik dat dan - dat ik daar even bij mag zijn.

 

Vincent: [15:26] Jij had ook een mooi antwoord daarover in jouw promptmail. Je had het over een concert van Tamino en je gezien voelen door een artiest. Kun je dat verhaal vertellen over dat concert van Tamino en je gezien voelen?

 

Maartje: [15:41] Ja. Ik vind zijn muziek prachtig. En we komen de zaal binnen en ik heb al drie weken alleen maar het laatste album geluisterd. In Paradiso. En je zoekt een plek. En ik voelde aan het publiek dat dit super chill ging zijn. Iedereen was kalm, iedereen was zacht. En hij begint en hij heeft een band mee. En ik weet: hij is geen prater, dus dat verwacht ik ook niet per se. Ik verwacht, ik ga luisteren naar hem en de verhalen die hij te vertellen heeft en daarna ga ik een beetje zwevend naar huis, want ik heb het live gehoord.

 

En ja, ik heb hele mooie muziek gehoord. En hij heeft fijn gespeeld. Maar ik heb niet het gevoel gehad dat hij mij gezien heeft. En ik verwacht niet dat hij iedereen in Paradiso aankijkt, want dat gaat niet. Maar, hij heeft heel erg op zijn eilandje gespeeld. En daarmee wil ik dan vragen aan artiesten: betrek me een beetje bij wat je aan het doen bent. Want het publiek kan heel erg eng zijn en je hoeft niet altijd oogcontact te maken, maar, anders dan ben ik meer in de dierentuin. Als in, dan is er een barrière tussen mij en de band terwijl ik juist heel graag wil dat je al je noten voor mij speelt, hoe onrealistisch dat dat ook is.

 

Vincent: [17:42] Terwijl je daar in het publiek stond hè, was er iets waarvan jij dacht van kun wil je alsjeblieft dit doen? Ik heb dit van je nodig nu?

 

Maartje: [17:49] Ja.

 

Vincent: [17:50] Wat was dat?

 

Maartje: [17:51] Ja, gewoon even een blik of even, even dat spelplezier laten zien. Dat je geniet van wat je aan het doen bent. Want ik hoop heel erg dat hij genoten heeft. Maar...

 

Vincent: [18:05] Heeft dat ermee te maken, dat spelplezier en je gezien voelen?

 

Maartje: [18:09] Ik denk het wel, want anders is elk concert hetzelfde en geen enkel concert is hetzelfde.

 

Melanie Esther: [18:17] Als jij na het concert in Paradiso, nou ja, misschien ging je dus wel een beetje zwevend naar huis. Maar als je daarna met hem even had kunnen zitten en even over zijn performance had kunnen praten, wat voor een tip had je hem dan gegeven? Gekeken naar dat je je dus niet gezien voelde?

 

Maartje: [18:37] Om zijn charme meer in te zetten. En ik weet niet hoe die persoonlijk is, maar als het speelt dat ze heel fijn om naar te kijken en dat één blik al zo'n muur tussen jezelf en je publiek kan doorbreken. Dat is een soort superpower.

 

Vincent: [18:58] En is er dan een - is dat dan een blik naar voren of naar kies een persoon in het publiek uit of is het een blik naar boven of waar? Waar gaat die blik naar toe? Waar is hij op gericht? Had hij zijn ogen de hele tijd dicht? Of hoe moet ik het voor me zien dat jij die blik verwachtte?

 

Maartje: [19:15] Nee, het was heel geconcentreerd wel, een beetje timide. En als je dan met contrast speelt en hem dan even openbreekt en je publiek erbij betrekt, dan doen we het samen.

 

Vincent: [19:34] En dan word je dus gezien, als je het samen doet.

 

Maartje: [19:36] Ja.

 

Melanie Esther: [19:37] Aaw.

 

Maartje: [19:38] En dan ben ik het, dan ben ik heel okee met dat we als publiek één zijn. Want dat is wat je wil. Wij zijn met z'n allen nu één en wij zijn samen bij deze ervaring. En het doet ertoe. Wij doen ertoe met z'n allen nu.

 

Melanie Esther: [19:54] Door de artiest?

 

Maartje: [19:55] Ja, zoveel controle heb je over dat publiek.

 

Melanie Esther: [20:00] Ja, het is echt bizar eigenlijk.

 

Maartje: [20:01] Je kan je publiek bespelen op de meest subtiele manier. En dan is een blik alles.

 

Vincent: [20:10] We hebben het nu heel erg gehad over hoe jij iets bekijkt. Ik ben nu wel benieuwd als we switchen naar jou als coach, als je met een artiest gaat werken. Om te beginnen even om een beetje een soort lay of the land te krijgen. Wat zijn de dingen die in jouw performance coaching het meeste aan bod komen? Wat zijn de dingen die altijd terugkomen? De elementen waar je aan werkt, de dingen die vaak als een uitdaging voorbijkomen?

 

Maartje: [20:39] Bewustwording is een groot onderdeel. Als mens doen we honderd dingen onbewust. En dat is okee, maar op een podium staat daar een vergrootglas op. Dus als ik ergens spreek op een podium en ik praat heel erg met mijn handen, wat ik sowieso wel doe, ook in het echt, dan moet ik me daar bewust van zijn om er m'n kracht van te kunnen maken. En ik denk dat dat een belangrijk onderdeel is om je boodschap te kunnen ondersteunen. Om je doel te bereiken.

 

Vincent: [21:21] Okee. Dus bewustwording. Wees je bewust van ja, alles eigenlijk als je op het podium staat. Hoe je overkomt en hoe dat komt. Wat nog meer? Wat zijn nog meer dingen die terugkomen in jouw performance coaching?

 

Maartje: [21:33] Spanningsopbouw. En daar zit verwachting heel erg aan gekoppeld. We hebben allemaal verwachtingen als we ergens naar gaan kijken. En het allerleukste is om met die verwachting te spelen. En bijvoorbeeld een setlist, daar kun je heel secuur mee omgaan. Want hoe dat jij je opbouw maakt, in bijvoorbeeld het uur dat je speelt, bepaalt hoe dat ik naar buiten ga. En wat ik opsla. Waar denk ik aan terug?

 

Melanie Esther: [22:08] Ja.

 

Maartje: [22:09] Hoe ga je de energie van het podium door de zaal sturen? Wat ga je highlighten? Waar ga je even een stapje terug doen? Dus komen we eigenlijk weer terug op dat stukje controle over dat je - dat je de sfeer bepaalt. Maar dat je daardoor wel – of daar voor heel bewust moet zijn van: hoe kom ik over? En wil ik dat?

 

Melanie Esther: [22:38] Ik vind het echt een heel interessante uitspraak, "ik bepaal de sfeer." Als je dat - dat is bijna een soort affirmation als artiest om je bewust van te worden van: het is in mijn handen om te bepalen wat de sfeer is die ik neerzet en het gevoel dat mensen krijgen, krijgen ze door mij.

 

Maartje: [22:55] Ja, want als je het uit handen geeft, wat is dan je boodschap? Dan geef je het weg. En tuurlijk moet je nadenken over: wat ga ik anders doen in een kleine concertzaal of in een festivaltent? Tuurlijk, want je hebt een ander soort publiek voor je. Maar geef de controle niet weg, want, jij stuurt en ik als publiek wil heel graag volgen.

 

Melanie Esther: [23:27] Ja, we willen ook gestuurd worden als publiek.

 

Maartje: [23:29] Ja, zeker.

 

Vincent: [23:31] We hebben bewustwording, spanning dan wel spanningsopbouw. Wat komt er nog meer terug? Wat zijn dingen waar je het over, waar je waar je op ingaat?

 

Maartje: [23:40] Boodschap. En, in hoeverre moet je bijvoorbeeld een gevoelig nummer wat je hebt geschreven herbeleven op het podium om het ‘echt’ te laten zijn? Wat wil je zeggen? En op hoeveel verschillende manieren kun je dat doen? En ik denk dat we. Ik heb jullie in eerdere afleveringen horen praten over 'de praatjes'. We kennen allemaal de praatjes en de stress van tevoren die daarbij komt kijken voor sommige mensen.

 

Als ik kijk naar bands waarmee ik heb gewerkt, dat het dan heel erg gaat over praatjes, maar dat ik dan denk: ja, maar als je dat niet wil doen, dan bedenk je toch wat anders? Ik voel dat dat een beetje een verschil is in muziek en theater. Als ik een theatervoorstelling maak, dan kan alles. Waarom geldt dat niet voor muziek? Er kan nog steeds alles.

 

Melanie Esther: [24:45] Ja.

 

Vincent: [24:45] Uhu

 

Maartje: [24:46] Waarom houden we zo vast aan: oh ja, voor het einde moeten we nog even alle bandleden bedanken. Moet dat? Weet ik niet. Moeten we tussendoor praatjes hebben of kun je het op een andere manier oplossen? Is dat wat je wil zeggen? Want als dat het niet is, laat het alsjeblieft weg.

 

Melanie Esther: [25:05] Ja. Doet me ook denken aan de aflevering van Titus, waarbij Vincent zelf zei van, "het kan niet zo zijn dat dit al jaren lang voor iedereen hetzelfde is en moet zijn." Dat kan natuurlijk gewoon inderdaad ook helemaal niet.

 

Maartje: [25:20] Nee, alsjeblieft niet,

 

Melanie Esther: [25:20] Ja.

 

Maartje: [25:21] Want dan hebben we ineens eigen regels bepaald. Of iemand heeft ooit een vorm bedacht die werkt maar wat nou als die niet meer werkt?

 

Melanie Esther: [25:31] Ja. Ja.

 

Maartje: [25:33] Dat is niet erg.

 

Melanie Esther: [25:35] Ja. Wanneer is de encore klaar?

 

Maartje: [25:38] Ja, als in: kijk, het moment dat er een toegift komt, ik vind dat een hilarisch moment, want dan sta je met, nou, voornamelijk volwassen mensen bijvoorbeeld in de zaal en de band is afgelopen. Maar wij denken met z'n allen: ja, maar ze komen nog even terug, want dat is altijd zo.

 

Melanie Esther: [26:01] Ja,

 

Maartje: [26:02] Wat nou als ze...

 

Melanie Esther: [26:03] Dat is verwachting.

 

Maartje: [26:03] Ja en als ze dan niet terugkomen, ben ik dan teleurgesteld? Misschien. Kan.

 

Vincent: [26:10] Dat hangt ook van die set opbouw af

 

Maartje: [26:12] Ja.

 

Melanie Esther: [26:12] Ja, ik was bij Tyler en die ging gewoon weg en toen dacht ik: nice. Gewoon omdat het ook past bij hem. Weet je wel? Om niet nog een keer terug te komen. Hij had gewoon iets neergezet en dat was het.

 

Maartje: [26:23] Ja, klaar is klaar.

 

Vincent: [26:24] Mic drop eigenlijk.

 

Melanie Esther: [26:25] Ja.

 

Maartje: [26:27] Dat kan.

 

Melanie Esther: [26:27] Ja.

 

Maartje: [26:28] Maar dat is dan dus ook een onderwerp. Die verantwoordelijkheid, die komt eigenlijk terug. Wat wil jij en waar gaan we mee spelen? Zeg het maar. En dan ga ik je wel bevragen. Waarom dan?

 

Melanie Esther: [26:43] Ja, want hoe? Hoe gaat zo'n sessie dan met jou? Want we hebben inderdaad bewustzijn, spanning, boodschap.

 

Vincent: [26:48] Ik vond het misschien wel interessant om dit in te steken met dat verhaal wat jij al een klein beetje toelichtte bij onze voorbereiding. Over hoe je ben begonnen als performance coach. Dus kun je misschien, kun je het verhaal vertellen van hoe je bent begonnen als performance coach?

 

Maartje: [27:04] Ik zat in mijn derde jaar op de academie en daar heb je een heel mooi gebouw waarbij een aantal kunstdisciplines in hetzelfde gebouw zitten. En ik had wat vrienden gemaakt van de Rockacademie en zij stelden mij de vraag: Maartje, wij moeten binnenkort performen, maar we hebben eigenlijk geen idee hoe. Het was een showcase en je wordt beoordeeld op je performance, maar we weten gewoon niet zo goed hoe. Kun je ons helpen?

 

En toen zei ik, "ja, weet ik niet, ik kan het proberen." Laten we dat doen, lijkt me leuk. En toen hebben we een ruimte gehuurd, of gehuurd, we zijn in een lokaal gaan zitten op school en daar zijn we begonnen. En ik begin vaak met de vraag: wat wil je graag? Wat zie je voor je? En wat staat er in de weg? Want op dat moment had ik ook nog niet zo'n idee of tools ontwikkeld. Alleen een theatrale visie. En daar zijn we eigenlijk begonnen.


Dus er was iemand die heel graag van die performance een soort diva-achtige setting van wilde maken. Ik zeg, "okee, is goed, vet." Hoe ga je opkomen? Wat wil je? Wat zie je? En ik denk dat dat een ding is wat vaak terugkomt is, muzikanten hebben wel een beeld, vaak, van wat ze willen en wat wil je uitstralen. En we kunnen allemaal de voorbeeld filmpjes erbij pakken, maar wat staat jou in de weg om dat dan te gaan doen?

 

Melanie Esther: [28:52] Dat is echt een goeie vraag.

 

Maartje: [28:54] Want, het is niet dat ik dan per se de juiste formule heb om daar te komen. Ik ga alleen je duwen uit je comfort zone. Ik ga je bevragen, ik ga je opdracht geven, ik ga een muziekje opzetten en zeggen, "okee, je komt zometeen binnen, je loopt naar je micstand, je gaat staan en jij gaat deze ruimte ownen. En ik ga denken: wie is zij? Ik wil weten wie dit is.

 

Dus door te bevragen, door honderd dingen te proberen, want dat is de insteek: ik weet het ook niet van tevoren. Maar de speelsheid in een repetitie is, ik kan van tevoren twintig dingen bedenken die we kunnen proberen en misschien zit daar het juiste tussen, wat voor jou als muzikant helpt. En ik houd ook wel van een bepaald 'fuck it-gehalte'. Okee, heb dit nog nooit gedaan, maar laat ik het gewoon proberen dan. Als jij wil dansen als Dua Lipa op het podium, is goed, ik houd je niet tegen. Volgens mij doen mensen dat vooral zelf.

 

Melanie Esther: [30:08] Ja, Wat houdt vaak tegen?

 

Maartje: [30:12] Onzekerheid. En dat stukje zelfbewustzijn.

 

Melanie Esther: [30:20] Ook wel denk ik: 'wat vinden mensen daarvan?'

 

Maartje: [30:22] Ja. Klopt. Maar wat nou als dat is wat jij heel graag wil? En wat nou als dat stukje jou onderscheidt van al die andere mensen?

 

Vincent: [30:32] Dus je stelt een intentie. En dan ga je eigenlijk gewoon heel veel verschillende manieren proberen waarop je dat zou kunnen bereiken. Van, okee, jij wilt dansen als Dua Lipa op het podium? Nou, hier ik zet muziek aan. Probeer dit eens, of probeer dit, of begin is bij hoe je denkt dat Dua Lipa danst op het podium en dan zeg ik wel of het er uitziet als Dua Lipa op het podium of toch weer anders.

 

Maartje: [30:56] Kan.

 

Vincent: [30:57] Hoe merk je of je gewoon vaker op iets moet oefenen of dat iets niet bij je past? En zijn er dingen die inherent niet bij je passen? Of is alles gewoon een kwestie van oh ja, dan moet je gewoon heel vaak oefenen en dan is het vanzelf tof? Zeg maar, want dat lijkt me in dat proces, als ik artiest zou zijn, zou ik denk ik daar heel erg onzeker over zijn. Van: ik wil dit, maar dan probeer ik het voor de spiegel of in zo'n repetitie en dan denk ik ja maar nu ziet het er niet uit. En is het dan - is het dan gewoon zo van: nou ja, ik denk dat dit niet bij me past. Of is het dan vaker oefenen? En wat is het verschil daartussen?

 

Maartje: [31:33] Het eigen maken. Dus ik zou heel graag. Als ik muziek zou uitbrengen en als ik als ik even zou mogen doen alsof ik iemand was. Dan zou ik Torre van De Staat kiezen. Maar ik ben hem niet. Dus ik moet het ook niet proberen om op zijn manier te doen, want hij is hij en ik ben ik en dan ga ik kopiëren.

 

En ik denk dat in een proces wel een beginfase moet zijn van afkijken. Ik bedoel, tuurlijk, kijk maar af. Daar is het ook voor. Maar als je probeert iets te kopiëren wat van iemand anders is, waar ben jij dan? En je bent een versie van jezelf op het podium. Altijd. Wat vind jij dat bij die versie past? En als je dat nog niet zo goed weet, ja, dan is het feest, want dan kun je alles proberen wat je wilt. En je mag kiezen. En je mag ontwikkelen, want niks staat vast. Er zijn geen regels.

 

Vincent: [32:47] Hoe ziet dat eruit? Kan je ons meenemen als... Jij zit met een artiest in een repetitieruimte en die artiest die is dingen aan het proberen. Hoe klinkt jouw feedback dan? Of waar let jij op? Hoe voelt dat?

 

Maartje: [33:00] Ik denk dat ik eerst heel duidelijk wil hebben wat die persoon wil. En dat ik dan ga kijken. Dan verplaats ik mij in de rol 'publiek'. Wat zie ik? En dan ga ik je bevragen. Is dit wat jij wil dat ik zie? Had je dat opgeschreven of is dat je visie? Of is dat je doel?

 

En als je doel is om een super funky sfeer over te brengen, waarbij ik de hele tijd zit te wachten op een of andere danspasje of als ik denk: oh, dadelijk komen die accenten of... Ja, dan gaan we de goeie kant op. Als dat is wat je niet wil, dan gaan we wat anders proberen. Het is speels.

 

Melanie Esther: [33:53] Maar dus ook wel een soort van 'meten is weten?'

 

Maartje: [33:56] Ja.

 

Melanie Esther: [33:56] Van, ik wil dit, ik doe nu dit, dit voelt voor jou als publiek zijnde eventjes zo. Dus terug naar: dit wil ik. Klopt dat?

 

Maartje: [34:05] Ja, het is echt een cirkeltje.

 

Melanie Esther: [34:07] Ja, dus je moet iets hebben waar je op kunt meten of het klopt wat je aan het doen bent?

 

Maartje: [34:12] Ja, en ik denk dat die graadmeter gewoon de artiest zelf is, ten alle tijden.

 

Melanie Esther: [34:16] Met een visie op diens performance.

 

Maartje: [34:19] Ja.

 

Vincent: [34:20] Als dat dan het begin is he, dus dat zei je net ook bij - je begon te vertellen over hoe je bent begonnen als performance coach. Een aantal artiesten van de Rockacademie hadden jou gevraagd: kom ons helpen. Dan begin je met de vragen wat wil je en hoe komen we daar? Hoe pakte je dat eerste aan? Wist iedereen heel duidelijk wat ie wilde of niet? En hoe kom je dan tot wat je wil?

 

Maartje: [34:42] Euh, nee, niet iedereen wist wat ie wilde. Dus waar begin ik dan? Als ik ook een nieuwe lessenreeks begin, bijvoorbeeld op de Rock (red. Rockacademie), dan vraag ik of iedereen en ik werk, voornamelijk dan met vocalisten, bereid een nummer voor waarvan jij denkt: dit laat zien wie ik ben als artiest. En de eerste les ga ik zitten en kijken en luisteren en het gaat bij mij in de lessen dan niet over of je die noot wel of niet haalt. Dat vind ik dan niet zo interessant. Maar meer: wat zie ik?

 

En alleen op een podium staan, vaak met een backing track is natuurlijk de hel. Dus je bent al uit je comfortzone. En dat is wat ik zoek. En dat is ook wat ik wil. Want ik verwacht van de mensen waarmee ik werk dat ze kwetsbaar kunnen zijn. Dat ben ik ook. Als ik iets niet weet, dan zeg ik ook dat ik het niet weet en dan gaan we dingen proberen. Dus een vraag kan zijn: okee. Ik wil als een diva deze show doen. Prima. Helder. Als je het nog niet weet, ga ik naar je kijken, ga ik benoemen wat ik zie, en dan beginnen we daar. We gaan kijken of het matcht.

 

Vincent: [36:01] Maar hoe weet je of iets matcht als je niet weet waar je het aan moet matchen? Want als je niet weet wat je wilt - en dan zeg jij, “ik zie dit.” Dan zeg je, “okee. En nu weet ik nog steeds niet wat ik wil.” Waar zit dat? Waar zit die stap? Hoe leidt dat proces tot beter weten wat je wil?

 

Maartje: [36:20] Doordat ik dan tegen je zeg, we gaan even een keuze maken en die gaan we compleet uitmelken. Dus wil je opkomen als een of andere rockster en dit nummer helemaal ingetogen doen en je publiek helemaal laten inzoomen op jouw kleine spot, kleine setting? Is goed, laten we dat dan doen en dan ga ik je helpen om dat zo goed mogelijk te doen. En dan ga jij daarna bedenken: is dit wat ik wil?

 

En dat is dan inzoom op mensen hun kwaliteiten. Als je ziet dat iemand supergoed is in verbinding maken met het publiek, maak daar dan gebruik van. Dus als je geen vaste vorm hebt, je hebt geen concrete vraag, laten we dan kijken naar wat er allemaal al is, want er is genoeg.

 

Vincent: [37:17] Er is dus ook een zoektocht naar waar liggen mijn krachten, waar liggen mijn zwaktes en hoe kan ik die inzetten?

 

Maartje: [37:21] Ja.

 

Vincent: [37:22] En je had het net over kwetsbaarheid in dat proces, dat het heel belangrijk is. Hoe ga je kwetsbaar zo'n proces in? Want dat is misschien niet zo makkelijk om gewoon maar kwetsbaar te zijn in dat proces.

 

Maartje: [37:36] Dat is het ook niet. En ik begrijp ook wel de zwaarte of zo, omdat het alleen maar over jou gaat. We zitten in een theater setting. We hebben een klein podium, maar er is niks om je achter te verschuilen. En als je op een podium staat met licht aan, met je band of wat dan ook, dat is meer, veel meer comfort. En ik haal al dat comfort weg om te zien. Wat blijft er over? Wie ben jij? En hoe hou je jezelf overeind?

 

En het is okee dat je nog niet zo goed weet hoe je jezelf moet presenteren, maar laten we dan samen in deze achtbaan stappen en alle maniertjes afleren om te kijken wat er overblijft. En daarmee wil ik niet zeggen dat maniertjes fout zijn. Maar wat nou als we teruggaan naar een nulpunt? Wie zie ik dan? En dan kun je het aankleden hoe je wil. Maar dan heb jij als mens, als verhalenverteller, helder wat je nulpunt is. En dan kun je bouwen.

 

Vincent: [39:02] Als iemand dit nou heel moeilijk vindt, om zichzelf op zo'n manier bloot te geven, wat voor - heb je dan een tip hoe je dat... - hoe je in kleine stapjes tot op een plek kunt komen dat je in dat theater, oefenlokaal en uiteindelijk op het podium, dat kunt doen? Wat is, wat is die eerste stap die je kunt zetten om daar comfortabeler in te worden? Of, ja, hoe zou je daarmee omgaan als één van jouw leerlingen dat echt helemaal dicht zou klappen bijvoorbeeld.

 

Maartje: [39:27] Dat is okee. En dan zou ik eerst zoeken naar: hoe krijg je iemand aan? Waarop gaat iemand aan? Wil je dat iemand eerst een spreekbeurt geeft op het podium over een lievelingsding? Prima, begin daar. En dan zou ik uiteindelijk kunnen vragen of dat je die spreekbeurt misschien zachtjes wil neuriën of wil zingen.

 

Vincent: [39:58] Maakt het ook luchtig.

 

Maartje: [39:59] Ja, want kwetsbaarheid is niet per se iets zwaars. Kwetsbaarheid kan heel licht zijn en ook comfortabel. Maar als we denken dat kwetsbaarheid iets is waarop mensen je kunnen pakken, dan ken je je krachten nog niet zo goed. Of de kracht die daarin zit. En deze heb ik vaker gehoord. 'De kracht van kwetsbaarheid'

 

Als je als artiest en als je dan zo comfortabel bent met jezelf en met het podium en met je publiek en je weet wat je wil en je hebt je dag niet of je wil even een nummer opnieuw inzetten omdat dit het niet was? Alsjeblieft, zeg het en doe het. Zeg even, "wow, dit was hem niet. Ik wil hem graag nog een keer beginnen." Dan ga ik als publiek niet zeggen "nee".

 

Melanie Esther: [40:55] Ja.

 

Maartje: [40:56] Stom.

 

Vincent: [40:57] En ik zie professionele artiesten het regelmatig doen.

 

Maartje: [41:00] Ja.

 

Vincent: [41:05] Het lijkt alsof het nooit voorkomt, maar dit komt best wel regelmatig voor. Dat ik ook gewoon bij een concert sta in een grote zaal waar een artiest zegt, "okee, dat gaan we even overnieuw doen."

 

Maartje: [41:08] Ja.

 

Vincent: [41:08] En dat het komt ook weer terug bij waar we het eerder over hadden, over dat soort bijna wetenschappelijke methode van: we willen dit en we gaan nu vijftien dingen proberen die misschien dit gaan veroorzaken, een soort kleine experimentjes,

 

Melanie Esther: [41:21] Ja.

 

Maartje: [41:21] Ja.

 

Vincent: [41:22] En op het moment dat je dat doet, dan is het dus ook niet de eer - het eerste experiment is niet levensgevaarlijk, zeg maar. Het is niet noodzakelijk dat dat werkt, want je gaat nog twintig andere dingen proberen, dus dat maakt het denk ik ook minder zwaar om dat op die manier te zien. Van dit is gewoon experiment, we gaan iets proberen. Klopt dat? Zit dat daar ook achter?

 

Maartje: [41:38] Ja. Sowieso. Laten we het leuk hebben onderweg, want we gaan er nooit 100% zijn. Omdat je makerschap niks vasts is. Dat beweegt. En anders hadden we nooit een Madonna of een David Bowie of of iemand die fluïde is. Prince. Wat gaat er komen? En als je jezelf getraind hebt in dat spelen met elementen in je show, dat dat iets leuks is, dan mag ik ook spelplezier zien. Wat ik doe als ik een theatervoorstelling maak? Je repeteert je helemaal kapot [allen lachen]

 

En je weet iedereens tekst en je bent er helemaal klaar mee. Nou, de première hebben we gehad, dus we kunnen uitademen. Wat ik dan doe is, ik geef elke speler een briefje met een opdracht in het toneelstuk en dat ga je doen. En de rest weet niet wat er op jouw briefje staat en je weet dat alle andere spelers ook een briefje hebben.

 

Vincent: [42:55] En wat kan er dan op die briefjes staan?

 

Melanie Esther: [42:57] Ja.

 

Maartje: [42:57] Uhm tijdens die monoloog op pagina lalala. Normaal gesproken zit je braaf op die stoel, nu ga je op de tafel staan, loop je een rondje en schenkt daarna koffie in. I don't know. Maar kun je je voorstellen dat je dus - Dat jij die speler bent die die monoloog aan het doen is en Melanie springt op de tafel en jij denkt: wat doe je? Dit hebben we niet gerepeteerd. [allen lachen] Maar je moet er iets mee.

 

Melanie Esther: [43:32] Ja.

 

Maartje: [43:33] En zij denkt: maar Vincent heeft ook een briefje.

 

Melanie Esther: [43:37] Oeh, dan wordt het ineens ook een heel leuke act voor elkaar.

 

Maartje: [43:41] Ja, want je doet het samen. En als we allemaal doen alsof fouten maken iets heel heftigs is, wat houden we dan in stand met z'n allen?

 

Melanie Esther: [43:53] Ja, maar het klinkt ook een beetje een soort van routine doorbreken.

 

Maartje: [43:58] Ja, en dan is zo'n roepende man in het publiek confronterend. En soms denk je ook: niet doen, want dit, haha wat moet ik hier nou mee? Maar je moet er iets mee. En dat zijn de dingen die de ene avond van de andere avond onderscheiden.

 

Vincent: [44:19] We hadden het net al over leren wat je wil en jij had het tegen ons toen heel erg over het weten wat je niet wil. En hoe dat dat daarin terugkomt, kun je daar nog wat meer over zeggen.

 

Maartje: [44:29] Nou ja, dat het heel moeilijk is om erachter te komen wat je wilt. Als je die visie nog niet zo hebt en dat is iets wat ik dan heel erg herken bij muzikanten op opleidingen. Dat er heel erg van je wordt gevraagd: creëer een visie en creëer een brand en ga bouwen. Maar wat nou als je dat gewoon nog even niet weet? Of wat nou als er te veel is? Of - ga dan zoeken naar wat je niet wil. Ik denk dat dat een goede eerste stap is. Weten wat je niet wil.

 

Melanie Esther: [45:03] En hoe kan je daarnaar zoeken?

 

Maartje: [45:05] Door dingen uit te proberen. Maar soms is het ook gewoon smaak en is het heel duidelijk. En ook om te kunnen reflecteren. Dus als je jezelf terugkijkt, wat zie je dan? Of vraag aan andere mensen: wat zie jij als je mij op het podium ziet staan? En is dat wat je wil? En dan kun je dingen gaan uitproberen. En ga lekker mensen kopiëren joh in het begin. Doe. Maar raak jezelf vooral niet kwijt.

 

Melanie Esther: [45:41] Ja, ik denk ook dat je, wat je net ook over Torre zei van, je kan Torre van De Staat willen kopiëren, maar jij doet Torre van De Staat na, zegmaar. Dus het is sowieso op een andere manier omdat jij het doet.

 

Maartje: [45:54] Ja, en als je dan inzoomt op: ik vind het supervet hoe dat hij de baas is op het podium en de controle neemt over de energie in de zaal, dan zijn we al drie stappen verder, snap je? Dan gaat het daarover. Okee, dan is dat wat je wil. Je wilt niet Torre van De Staat zijn, je wilt die energie in je vingers voelen en dat is de ervaring die je dan dus je publiek wilt meegeven.

 

Vincent: [46:24] Kun je ons eens meenemen in die vertaalslag. Ik weet niet of je een beeld in je hoofd hebt nu, maar hoe doet Torre dat? En stel je voor jij zou Torre willen zijn, hoe zou je dat dan op jezelf vertalen om het effect te bereiken, maar dan voor jou?

 

Maartje: [46:37] Hij heeft een blik. Een blik die heel veel controle uitstraalt. Met een beetje crazy. En die controle, naast een beetje crazy zorgt voor die onvoorspelbaarheid. Dat ik als publiek denk: ik weet niet wat er gebeurt, maar ik wil het weten. En dat houdt mij scherp. Dus hij heeft een bepaalde rust. Hij heeft een controle. Hij heeft een, 'ik doe dingen op mijn tempo'. En de...

 

Melanie Esther: [47:12] Ja, also een beetje chill, een soort van...

 

Maartje: [47:13] Ja, ja, ja en 'het universum beweegt nu even om mij als ik nog even een slokje water wil drinken, dan ga ik dat doen.'

 

Melanie Esther: [47:22] Ja.

 

Maartje: [47:22] Nonchalant.

 

Melanie Esther: [47:24] Ja.

 

Maartje: [47:25] Maar scherp.

 

Melanie Esther: [47:25] Charismatisch.

 

Maartje: [47:26] Zeker. En die band daaromheen? Die weten dat. Die maken daar ook gebruik van. Je hebt een mooie tegenhanger, Rocco. Daar zit een mooi contrast. Daar zit samenspel. En zij komen samen in die energie die ze vaak opbouwen naar Witch Doctor.

 

Vincent: [47:52] Wat maakt Roco zo mooie tegenhanger van Torre?

 

Maartje: [47:57] Goeie vraag. Omdat daar een ander stukje onvoorspelbaarheid zit. Vrijer. Iets minder behouden. Gekke sounds komen vanuit zijn kant. Ja, dat denk ik. Dus in sommige, op sommige vlakken komen ze elkaar heel mooi tegen en op sommige vlakken staan ze tegenover elkaar en dat houdt het in beweging. Maar zij weten met z'n alle: okee, opbouwen, Witch Doctor komt er ergens tussendoor en het hele publiek wacht daarop. Als in, niet in 'wacht modus', wel in 'het is vet modus', maar...

 

Melanie Esther: [48:40] Ja, verlangt bijna.

 

Maartje: [48:43] Ja. En dan staat hij daar. Terwijl dat hele publiek in rondjes aan het beuken is.

 

Melanie Esther: [48:51] Check onze Instagram voor een video.

 

Maartje: [48:54] En hij staat daar. Als die Witch Doctor en precies dat waar hij over zingt, gebeurt. En dat is voor mij muziek meets theater.

 

Vincent: [49:08] En als jij nou Torre zou willen zijn, hoe zou je dat dan vertalen naar jezelf? Zegmaar, heb jij die crazy blik? Of hoe vertaalt dat zich naar Maartje? Als je hetzelfde effect wil bereiken? Wat zou je, of als je het niet weet, wat zou je als eerste proberen? Wat zouden dingen zijn die je zou proberen op jezelf?

 

Maartje: [49:27] Ik zou eerst gaan zoeken naar het zelfvertrouwen. De ruimte ownen. Daar zou ik beginnen. Ik denk dat dat de basis is.

 

Vincent: [49:39] Hoe ziet dat eruit? Die zoektocht naar zelfvertrouwen?

 

Maartje: [49:41] In het begin heel erg doen alsof. Bluffen is echt mijn beste vriend. Okee, dan ga ik maar even doen alsof ik zo zelfverzekerd ben en doen alsof ik het niet spannend vindt om het publiek aan te kijken. Weet ik veel.

 

Melanie Esther: [50:01] Ga je dan acteren?

 

Maartje: [50:02] Ja. Ja, dan ga ik een personage van mezelf maken. En dan ga ik dingen uitvergroten bij mezelf die nodig zijn voor dat personage. En dat personage is ergens ook ik, maar een andere versie van mij. En ik denk dat dat een basis is. Dus weet waar die kwaliteiten liggen. Weet wat jij nodig hebt om jezelf daarin te voeden. Ga beginnen met je lichaamstaal. Ga staan. Dan voeg je stem eraan toe. Wat voor stem hoort er bij die controle en bij die zelfverzekerdheid? Wat voor gebaren passen daarbij? Hoe zou de band om je heen daarop kunnen reageren? Ben je een front met zijn alle? Hebben we een soundscape nodig? Weet ik veel, om het gevoel te versterken. Hoe krijgen we dat publiek ervan overtuigd? Dat ik net zoveel controle heb als Torre van De Staat?

 

Melanie Esther: [51:01] Ja.

 

Vincent: [51:03] Dit doet mij denken eigenlijk wat je nu zegt, sowieso heel mooi ook: hoe verhoud ik me tot de band en wees je bewust van de kwaliteiten van die bandleden en wat dat - want dat is ook een setting, dat bepaalt ook sfeer. Je kunt er als soloartiest staan, maar als jouw band er dan achter staat en een totaal ander signaal afgeeft, dat schept een andere ervaring. En zo'n soundscape bijvoorbeeld, er is een best beroemd wetenschappelijk onderzoek geweest dat ze mensen foto's lieten zien van gewoon een neutraal kijkend gezicht en dat aan de hand van wat ze daarvoor tegen die mensen hadden gezegd, hadden ze bijvoorbeeld een blij beeld gegeven of gezegd, 'boos' of 'verdrietig', of 'gefrustreerd' en whatever ze van te voren hadden gezegd, zagen mensen in dat neutrale gezicht.

 

Maartje: [51:50] Ja.

 

Vincent: [51:50] Dus dan zeiden mensen van, "ja, dat gezicht keek blij of het keek bedroefd of het keek dingen." Het was de hele tijd - het was een identieke foto. Dus als jij neutraal kijkt als artiest en er zit een heel spannende toon onder, dan is er spanning, of dan is er iets, en als er hele blije muziek onder staat dan lijk je blij.

 

Maartje: [52:07] Ja.  Hoe creëer je spanning?

 

Melanie Esther: [52:09] Ja.

 

Maartje: [52:09] En dat is wat ik bedoel met 'ownership' en de verantwoordelijkheid die je hebt over je boodschap. En ik heb voornamelijk les-settingen gehad dat ik alleen met vocalisten werk, maar ik wil zo graag - en dat kon door redenen allemaal niet - maar ik wil zo graag met een hele band werken als jouw act een hele band is. Want je bent een front. Als band stuur je de energie, bepaal je de focus. Kom maar op.

 

Melanie Esther: [52:41] Ja.

 

Vincent: [52:42] Je had het er ook voor ons gesprek al over van, dat het dus best wel vaak aan de hand is dat die band helemaal niet zo goed weet waar het eigenlijk allemaal over gaat, of zoals jij dat noemt: wat de lading is?

 

Maartje: [52:52] Ja.

 

Melanie Esther: [52:53] Wij hebben het toch ook een keer gehad over Shawn Mendes ofzo? Dat we dachten: waarom staan de bandleden eigenlijk op het podium? Dat hoeft niet per se in zo'n geval. Het voegde niks toe.

 

Vincent: [53:02] Ja, Shawn Mendes die droeg heel erg zijn performance en er stond een band van, waarschijnlijk, sessiemuzikanten die dan zijn ingehuurd om met hem die tour te doen. Die stonden erachter te spelen in gewone zwarte skinny jeans en zwarte t shirts. Dat is op zich allemaal prima, maar het clashte een beetje met het beeld van Shawn Mendes die op en neer aan het springen was en gek aan het doen was, en die band die stond daar gewoon in het zwart zo te spelen. En het voelde heel erg alsof: dat had iedereens band kunnen zijn.

 

Melanie Esther: [53:29] Ja.

 

Vincent: [53:30] Maar kun jij zelf vertellen van wat merk je daarbij op, als je met die bands werkt? Kun jij vertellen ten eerste wat je bedoelt met lading? En ten tweede, ja, wat je observeerde bij die bands dan?

 

Maartje: [53:41] Dat het vaak eilandjes werk is. En daarmee bedoel ik, elke muzikant op het podium is op een eigen eilandje. En er wordt niet per se écht contact gemaakt met de mensen die om je heen staan. Dus ja, in eerste instantie speel je voor jezelf. Tuurlijk, je bent in contact met jezelf. Lekker bezig. Maar dan heb ik een volgende stap nodig, dat je net zo in contact bent met de mensen waar je mee samenspeelt. Want anders dan spelen we allemaal voor onszelf. Terwijl we dit samen moeten doen. Dus dan hebben we één groot eiland eigenlijk van de band. En net dat Shawn Mendes voorbeeld, dan zou ik het heel fijn vinden, dat Shawn de band ziet. Dan mogen ze er zijn. Maar als we alsof ze er niet zijn, waarom zijn ze er dan?

 

Melanie Esther: [54:46] Waarom zijn ze er dan?

 

Maartje: [54:47] Dan heeft het inderdaad nul toegevoegde waarde. Terwijl als ik het individueel super naar mijn zin heb in dit nummer en jij ook, zullen we dat dan samen doen? Want dat is nog veel leuker. En als je hem dan nog een stapje uitzoomt naar je publiek, en je draagt dat spelplezier over naar je publiek en je maakt daar die connectie: je ziet je publiek, je weet: hé, jullie zijn er, jullie zijn aan het luisteren, dan heb je contact gemaakt met iedereen zonder iedereen aan te kijken. Maar je hebt er al over nagedacht. Je weet dat mensen er zijn. Ik voel dat. Dat is heel erg voelbaar en dat zorgt ervoor dat ik met een vol, voller gevoel naar huis ga.

 

Vincent: [55:36] En waarom is het belangrijk dat je band op de hoogte is van de lading?

 

Maartje: [55:41] Omdat - ik moet een beetje lachen.

 

Melanie Esther: [55:44] Ja. [allen lachen]

 

Maartje: [55:45] Ik zal een voorbeeld geven. Er was een vocaliste, en die had een heel mooi gevoelig nummer geschreven. Echt over pijn. Echt een rauw nummer. En dan staat er een gitarist naast die 'gewoon' het nummer aan het spelen is. En natuurlijk moet je het nummer spelen, maar als je een andere vibe, een andere energie door je lijf laat stromen dan dat wat het nummer nodig heeft, wat zijn we dan aan het doen? Dus wat ik altijd doe is als ik met een band werk, vraag ik wie het nummer heeft geschreven of is het echt een samenwerking en weet iedereen waar het over gaat? Want als je die informatie gewoon in je brein opslaat, dan komt de rest vanzelf.

 

Maar als je gewoon aan het spelen bent omdat het nummer drie op de setlist is, dan hebben we het niet over een boodschap of een visie. Dus daar zit ook een stukje communicatie en echt een front vormen als band. Wij weten wat we aan het doen zijn en we gaan precies dezelfde kant op. En dat kan niet als iemand niet op de hoogte is waar het nummer eigenlijk over gaat. En dat hoeft niet iets zwaars te zijn. Het kan ook gewoon een nummer zijn over een dronken avond en dat je je telefoon bent kwijtgeraakt. Maar: weet het gewoon.

 

Vincent: [57:13] Ik weet nog wel dat we in een repetitieproces zaten. Ik dan als bassist met een artiest en we speelden al best wel lang met elkaar. En dat in die repetitie had die artiest besloten om echt met ons te delen waar die nummers over gingen of wat de associatie was bij dat nummer toen ze het schreven. Dus die artiest in dit geval die werkte met producers en andere schrijvers ook aan het schrijven van die nummers. En dan heb je in de schrijfsessie al een soort van: het moet zoals dit worden, of zoals dit.

 

En een voorbeeld was bijvoorbeeld: het is, 'je bent op de Afrikaanse steppe en je zit er om een vuur en er wordt getrommeld en er is een soort ritueel en dat is hoe dit nummer voelt. En dat hele nummer was een popliedje. Dat klinkt heel anders. Maar dat was, dat was de associatie die erachter lag. En de partijen waren allemaal hetzelfde. En we starten dat nummer nog een keer in en er is een volledig ander nummer.

 

Melanie Esther: [58:11] Ja.

 

Vincent: [58:11] En het klopt ineens zoveel beter met elkaar. Puur omdat de drummer en ik als bassist en de toetsenist en de gitarist opeens dat beeld ook in ons hoofd hadden. En dezelfde partijen aan het spelen waren, maar in ons hoofd om dat kampvuur heen. En je kunt dus, dat is mijn ervaring, als muzikant kun je dus inderdaad de tekst lezen van het liedje. Tip. Pro tip: lees de tekst van het liedje. [allen lachen]

 

Melanie Esther: [58:38] Maar dat is al een eerste tip.

 

Vincent: [58:40] Dat is al een tip: lees de tekst.

 

Melanie Esther: [58:41] Doe dat!

 

Vincent: [58:42] Dat kun je ook al doen zonder dat de frontpersoon daarom heeft gevraagd. Je kunt natuurlijk wachten tot die alles aan serveert, maar als de tekst ergens te vinden is, of luister het liedje en luister goed naar de tekst. Dat is één. En dan ten tweede kun je die associaties, die weet je natuurlijk niet per se als je het nummer de eerst keer luistert, dat kun je ook gewoon vragen als muzikant, als de front persoon daar niet zelf mee komt. Of als je frontpersoon van een band bent, kun je dus denken van: oh, het is fijn om mijn associatie te delen met de act, of laat ze eigen associaties hebben, maar zet ze aan het denken. Dit maakt wel veel verschil.

 

Maartje: [59:24] Heel veel verschil. Want als jullie naar een nummer luisteren, gewoon puur nieuwsgierig, zie je dan dingen voor je?

 

Melanie Esther: [59:30] Als ik naar een nummer luister dan - ik luister altijd voornamelijk naar de tekst en dan koppel ik die tekst aan mijn eigen ervaring. Ja dus - en elk liedje is ook anders op een bepaald moment omdat het een andere ervaring is.

 

Maartje: [59:46] En je ziet dus, als je een nummer schrijft, dan ben je niet per se bezig met de belevingswereld van je luisteraars en waar dat nummer dan naartoe leidt, want dat kun je niet controleren. Maar inderdaad, als je live speelt en je hebt helder wat voor gevoel daar achter zit of wat je voor je ziet, dan kun je het nog zoveel sterker overbrengen, dan is een nummer zeker anders. Met visuals, wat dan ook.

 

Je kan dezelfde boodschap uitdragen op honderd verschillende manieren en je publiek daarmee beïnvloeden. En dan kom ik weer helemaal terug bij: wat voel ik, ervaar ik, als ik die zaal binnenstap? Daar begint het al. Als jij wilt dat ik super chill ben en refereer naar meditatie? Geen idee. Okee, wierook in de zaal. Geen idee, kan. Wat voor muziek past daar dan bij? Wat is de setting die je creëert zodat ik een stukje van jouw belevingswereld mee kan maken?

 

Melanie Esther: [01:01:04] Ahh dat is zo mooi rond!

 

Vincent: [01:01:07] Nog even voordat ik afsluit. De drie dingen die veel terugkwamen in in jouw performance coaching zei je helemaal terug in het gesprek: 'bewustwording', 'spanningsopbouw', 'een boodschap'. We hebben het een aantal keer benoemd 'boodschap'. Wat ik me dan afvraag: moet je moet je als artiest een boodschap hebben of hoe moet ik dat voor me zien? Misschien wil ik gewoon lekker muziek maken en lol maken. Is dat dan ook een boodschap of hoe, hoe zie je dat?


Maartje: [01:01:33] Nou ja, als er iets specifiek, iets specifieks is wat je - wat je over wilt brengen, dan vooral. Tuurlijk. Als ik dan even een band neem: Dubioza Kolektiv. Dat is een soort Balkan rauwe feestband. Wat hun boodschap is? Weet ik niet. Maar weet ik dat als ik daar naartoe ga, dat het één groot feest wordt en dat zij zich een beetje af kunnen zetten tegen politieke dingen? Okee, dan is dat misschien de boodschap. Moet dat meer zijn? Nee, niet in elke setting, niet per se.

 

Vincent: [01:02:16] En als je dat - als je die... Stel je voor dat je die act gaat helpen met hun performance.

 

Maartje: [01:02:20] Ja.

 

Vincent: [01:02:21] Wat is dan? Waar toets je dan aan? In je proces als performance coach ga je eerst kijken van: wat wil ik? En vervolgens ga ik kijken hoe kom ik daar dan? Dan ga je allerlei dingen proberen. Stel je voor je werkt met zo'n act. En ja, in ieder geval wij als buitenstaanders weten niet per se wat hun boodschap of intentie is, wat je net zegt. Is het dan een kwestie van wel onder woorden brengen wat ze dan proberen te doen? Of?

 

Maartje: [01:02:49] Ja, ik denk het wel. Om gericht te kunnen werken moet er ergens een doel geformuleerd worden, want anders dan kan ik wel honderd oplossingen of mogelijkheden bedenken voor iets, maar dan gaan we niet - dan komen we niet tot de kern.

 

Melanie Esther: [01:03:05] Ja. Een boodschap, dat heeft te maken met branding, verhaal. Dat wordt heel vaak zwaar gedacht. 'Je moet een verhaal hebben', 'je moet een boodschap hebben'. Zeg maar zo. Dat voelt vaak heel beklemmend. [allen lachen] Dat merk ik natuurlijk in mijn werk ook heel veel. Maar wat het zegmaar is, een boodschap is ook: 'ik hou zo erg van sneakers. Welke sneakers zou deze artiest vanavond aan hebben?'.

 

Ik wil dat weten bij Kraantje Pappie, ben ik oprecht elke show benieuwd naar. [allen lachen] Want hij laat zien online ook, dat ie bezig is met sneakers, dat ie nieuwe sneakers heeft, dat ie voor z'n dochter en z'n vrouw sneakers heeft, dat ze dezelfde sneakers hebben, dat ze een sneaker battle doen. Dus dat is ook een boodschap. En een boodschap is ook: 'ik hou echt super erg van Italië'. Of 'ik hou van een feestje maken', en van, daar zitten heel veel verhalen in. En dat kan dus wat jij ook al vaker in het gesprek hebt terug laten komen, dat kan heel luchtig zijn en ‘zwaarder’. Tussen haakjes. En daar - dat komt weer terug op bewustwording.

 

Vincent: [01:04:03] Zijn er nog dingen die nu nog niet benoemd zijn waarvan je denkt dat het we daar in deze aflevering over performance als artiest nog over moeten hebben?

 

Maartje: [01:04:16] Ik denk, dat elke artiest, of je nou helemaal op het begin van je ontwikkeling staat of er middenin, dat je een beeld hebt van jezelf als artiest wat je graag zou willen zijn of willen zien. En dat je zelf je grootste blokkade bent. En dat het heel logisch is dat je daar niet één, twee, drie komt. Maar schrijf je doel op. Wat wil je bereiken? En maak dan een plan achterstevoren.

 

Dus werk vanaf dat doel terug naar totdat je bij een soort behapbaar punt bent. Wat kun je doen? Want we kunnen allemaal honderd beren op de weg zien met wat allemaal niet kan, maar, okee, ik wil dansen als nou komen we weer op Dua Lipa, is goed, als dat je doel is: hoe gaan we dat dan bereikbaar maken? En daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

 

Vincent: [01:05:26] Ik vind het ook wel een grappig voorbeeld voor dat dansen, want Dua Lipa, die heeft zelf een ontzettende ontwikkeling meegemaakt in hoe ze danst.

 

Maartje: [01:05:33] Klopt.

 

Vincent: [01:05:24] Er zijn compilatie video's van op YouTube

 

Melanie Esther: [01:05:35] Check onze insta.

 

Vincent: [01:05:36] Die je kunt zien.

 

Maartje: [01:05:36] Ja.

 

Vincent: [01:05:38] En overigens, terugkomend op wat je zei over - we hadden het over Shawn Mendes en zijn band en de disconnect die daar wel of niet in onze ogen aanwezig was. Iemand die ik dit heel goed vind doen is Harry Styles.

 

Maartje: [01:05:51] Zeker. Ik vind hem een heel erg goede performer in het samenspelen met zijn band. Spelplezier.

 

Melanie Esther: [01:05:59] Ja zeker.

 

Maartje: [01:06:00] Vrijheid ook die hij heel erg uitstraalt op het podium, wat een mooi effect heeft op zijn publiek. Ik vind die filmpjes gewoon heel chill, dat hij borden leest die zijn publiek dan meenemen. Daar is ruimte voor.

 

Vincent: [01:06:18] Dat is toch een perfect voorbeeld van hoe je dan performt naar de omgeving, naar wat je omgeving je biedt eigenlijk?

 

Maartje: [01:06:24] Ja, en zijn omgeving biedt hem vrij veel.

 

Melanie Esther: [01:06:27] Ja, heel veel.

 

Maartje: [01:06:31] Ja. En daar komt het mooi samen inderdaad. In een helder concept waarbij het spannend is of dat die je wel of niet echt echt gaat zien. Of wat gaat ie aandoen? Hoe gender fluid gaat deze experience zijn? En daar heeft hij een heel mooi, ja, merk eigenlijk op gebouwd. Dat heeft ie heel goed gedaan. Als ik daarheen ga dan heb ik wel een beeld van wat ik kan verwachten. Maar heb ik dat echt?

 

Vincent: [01:07:09] Dat is ook wel een grappig punt trouwens nog om te benoemen is dat, hoe jij je draagt als artiest en hoe je - welke kleding je draagt, heeft invloed op hoe je publiek zich draagt als ze naar je concert komen.

 

Maartje: [01:07:21] Sowieso.

 

Vincent: [01:07:22] Dus een artiest die een zwart t shirtje en een zwarte skinnyjeans aan heeft. Die zal in zen publiek meer zwarte t shirts en zwarte skinny jeans zien dan een Harry Styles of een Lady Gaga. Die mensen heel expliciet toestemming geven om in de meest expressieve versie van zichzelf naar het concert te komen.

 

Melanie Esther: [01:07:42] Toen Harry Styles in Nederland kwam of ook in Amerika zag je heel veel video's op TikTok. Ook van mensen die zich echt gingen laten zien. "Wat doe ik aan naar Harry Styles?" "Come dress with me for a Harry Styles concert." En dat is zo'n goed voorbeeld. En nou ja, dat is aan de andere kant ook weer een promotie voor hem. Zeg maar dat inderdaad, hoe het publiek zich kleedt, dat het daar ook om gaat tijdens de ervaring en dat is dan weer performance van het publiek naar de artiest toe natuurlijk.

 

Maartje: [01:08:07] Zeker. En dat het dan niet alleen maar om hem gaat, maar ook hoe de band erbij staat. Het is zo makkelijk om te zeggen, "Oh ja, doe gewoon maar zwart." Waarom?

 

Melanie Esther: [01:08:20] Yes!

 

Maartje: [01:08:21] Why? Als in...

 

Melanie Esther: [01:08:21] Teken de petitie!

 

Maartje: [01:08:22] Ik hou ervan, ik zit hier lekker in het zwart. Wij allemaal!

 

Vincent: [01:08:28] Wij allemaal in het zwart. [allen lachen]

 

Maartje: [01:08:30] Maar waarom? Als in, er zijn 100 miljoen mogelijkheden. Als jij om de 10 minuten een andere jas aan wilt trekken, doe het alsjeblieft.

 

Melanie Esther: [01:08:39] Ja.

 

Vincent: [01:08:40] Okee, dan gaan we naar de alienvraag. Altijd leuk.

 

Melanie Esther: [01:08:46] Jij kent hem waarschijnlijk.

 

Maartje: [01:08:47] Ja, ik ken m.

 

Melanie Esther: [01:08:48] Shit.

 

Vincent: [01:08:50] Stel je voor, er landt een alien op aarde en die weet niks van onze cultuur, van wie wij zijn, hoe wij dingen doen. En jij krijgt de kans om die alien kennis met ons als mensheid te laten maken door die alien mee te nemen naar een concert. Hoe zou je die alien dan uitleggen wat een concert is?

 

Maartje: [01:09:12] Ik heb al zoveel antwoorden gehoord. Ik zou zeggen, iemand geeft iets bloot van zichzelf en wij mogen daar naar kijken of luisteren. En dan doet het misschien ook iets met ons. Ik denk dat ik dat zou zeggen. Ik denk dat dat een concert voor mij in de kern is.

 

Vincent: [01:09:43] En als die alien, we gaan er even vanuit dat die alien Nederlands spreekt in dit geval. Als alien dan vraagt, en waarom vinden mensen het dan zo leuk om met elkaar daar naartoe te gaan? Wat?

 

Maartje: [01:09:56] Omdat het voor herkenning en verbinding zorgt. We voelen allemaal zoveel en kunnen dat niet allemaal heel goed onder woorden brengen, maar we kennen allemaal dat nummer wat precies zei of waarin precies gebeurde hoe jij je voelde. En dat kan elk gevoel zijn, want mijn hoofd gaat nu meteen naar gebroken hart, allemaal moeilijk, maar dat kan ook gewoon een fijne herinnering zijn.

 

Melanie Esther: [01:10:38] Ik vind het heel mooi wat je zegt van, die stilte die je had en dan - en misschien voelen wij ook daar iets door. En dat geeft voor mij weer helemaal, waar dit hele gesprek over ging. De kracht die bij de artiest ligt om het publiek iets te laten voelen. En dat dat geen zekerheid is. Dat je ook als publiek teleurgesteld kan zijn wanneer performance weer niet dat is wat de verwachting was, of de spanning was, of de belofte was. En dat daar zoveel power als artiest zit. En ik hoop dat dat, ja, de luisteraar zich daar heel erg bewust van is geworden van: wow, it's in my hands. En het is aan mij om na te denken van: wat wil ik en hoe ga ik daar komen?

 

Maartje: [01:11:18] Ja, en dat je niet altijd de verwachting waar kan maken, maar dat jij wel 100% kan staan achter wat je aan het doen bent. En dat je weet dat je de touwtjes in handen hebt.

 

Melanie Esther: [01:11:33] Mooi.

 

Maartje: [01:11:34] Klinkt best rond toch?

 

Melanie Esther: [01:11:35] Ja, ik heb het gevoel dat ie heel mooi rond is.

 

Vincent: [01:11:38] Dan tot aller slot, als je één ding zou mogen highlighten uit deze aflevering wat er voorbij is gekomen van als je alles vergeet wat we nu hebben gezegd, maar dit - dit - onthoud dit dingetje. Wat zou dat dan zijn?

 

Maartje: [01:11:56] Dat nog niet weten hoe je ergens komt, ook een van de leukste dingen in het proces kan zijn. Dat in je zesde poging, waarop je weer plat op je gezicht gaat omdat iets niet werkt, dat daar ook plezier in zit en dat jezelf ontwikkelen als kunstenaar niet iets vasts is. Je bent niks vast. Je beweegt. En dat dat onderzoeken echt wel een feestje mag zijn, Dat het niks zwaars is.

 

Vincent: [01:12:37] Maartje van der Meij, dankjewel!

 

Melanie Esther: [01:12:40] Heel erg bedankt.

 

Maartje: [01:12:42] Jullie bedankt.

 

Outro [01:12:43]

 

Leuk dat je luisterde naar The Live Coaches. Ik ben Vincent de Raad en ik ben Melanie Esther, en in deze aflevering gingen we in gesprek met Maartje van der Meij over performance.

 

Volg ons op Instagram via @thelivecoaches om op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen, foto’s en video’s van alle voorbeelden die voorbij zijn gekomen en meer. Alle informatie over onze coachings vind je op onze website: www.thelivecoaches.nl

 

Heel erg bedankt voor het luisteren en tot slot, heb je wat geleerd? Ben je geïnspireerd? Vond je dit een toffe podcast? Deel deze aflevering dan met je vrienden, dan maken we samen van elk optreden een ervaring.

 



Share by: